Outbound bellen na 1 juli 2021, de details!
Vanaf 1 juli 2021 a.s. worden er belangrijke wijzigingen doorgevoerd in de Nederlandse Telecommunicatiewet. Deze zijn o.a. een gevolg van de Europese e-Privacyrichtlijn.
Er gaan veel geruchten en fabels over deze nieuwe wet en de consequenties voor het wel of niet meer telefonisch mogen benaderen van prospects/leads, maar hoe zit het nou echt?
Om te beginnen: de wijzigingen in de Telecommunicatiewet is van toepassing op alle “natuurlijke personen”.
Wat vaak wordt vergeten; is dat dit naast consumenten, ook eenmanszaken, ZZP-ers/freelancers, VOF’s en Maatschappen betreft.
Voor deze groep gelden de volgende wijzigingen:
-
-
-
-
-
- Vanaf 1 juli a.s. mogen natuurlijke personen NIET meer gebeld worden, als zij vooraf geen toestemming hebben afgegeven door middel van een OPT-IN. Het Bel-me-niet-register, dat werkte op basis van een OPT-OUT, komt hiermee te vervallen en stopt per 1 juli a.s.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
- Er mag alleen nog zonder OPT-IN gebeld worden, wanneer er sprake is van een klantrelatie. Er is sprake van een klantrelatie, als u al eerder met deze persoon zaken heeft gedaan. In de Code Telemarketing wordt hiervoor een termijn gehanteerd van maximaal 3 jaar. Daar kan in sommige gevallen van worden afgeweken, hiervoor kunnen bedrijven een gefundeerd verzoek (door middel van een Balanstest) indienen bij de Klanttermijn Commissie.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
- Belt u naar natuurlijke personen op basis van een OPT-IN of klantrelatie, dan mag u alleen aan telemarketing doen, wanneer u uitbelt met een herkenbaar nummer.
-
-
-
-
U kunt dus nog steeds outbound bellen naar alle niet natuurlijk personen; zoals bijvoorbeeld BV’s.
Dat wil overigens niet zeggen dat u zo maar een BV kunt bellen en kunt vragen naar Dhr. Jansen, omdat u zijn naam op LinkedIn heeft gevonden…
U mag de betreffende BV in dit geval dus wel bellen als u daar nog geen relatie mee heeft, maar u mag GEEN gebruik maken van persoonsgegevens als u de persoon niet kent of nog niet eerder gesproken heeft.
Dit heeft te maken met de AVG. Telemarketing valt namelijk onder Direct Marketing en u mag niet zo maar persoonlijke gegevens verzamelen; hier leest u alles over op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens.
De komende periode zullen wij dieper in gaan op de mogelijkheden en kansen die er voor u als bedrijf of organisatie nog steeds zijn.
Graag beantwoorden wij pro-actief uw vragen als het gaat om:
- Hoe zorgt u voor een goede OPT-IN en legt u deze ook op de juiste wijze vast?
- Wat is nou precies een Balanstest en hoe vraagt u deze aan, wanneer u de klanttermijn van max. 3 jaar uit de Code Telemarketing wilt verlengen?
- U verkoopt niet aan de telefoon of wilt alleen een afspraak maken, is er dan sprake van Telemarketing?
Hoe kunt u toch telefonisch commerciële kansen benutten terwijl u wel voldoet aan de wet – en regelgeving? Wij vertellen het u graag in onze volgende blogs!
Niets missen? Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief en volg onze bedrijfspagina op LinkedIn!
Direct uw vragen aan ons stellen? Klik dan hier!